معاون ساخت و توسعه آزادراههای شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور از افزایش نرخ عوارض آزادراههای كشور با مجوز قانونی خبر داد و گفت: این افزایش كه در بازه 37 تا 50 درصد تعیین شده، بهزودی و بهصورت رسمی در اغلب آزادراههای اصلی كشور اجرا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراههای شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور، در برنامه «صبح نو تهران نو» با اشاره به جایگاه آزادراهها در توسعه زیرساختهای كشور اظهار كرد: آزادراهها یكی از شاخصهای مهم توسعه محسوب میشوند و در حال حاضر بیش از سه هزار كیلومتر آزادراه با كیفیت مناسب و ضریب ایمنی مطلوب در كشور در حال بهرهبرداری است. همچنین حدود 800 كیلومتر دیگر از شبكه آزادراهی كشور در دست ساخت قرار دارد كه پیشرفت این پروژهها وابستگی مستقیم به تأمین منابع مالی از محل عوارض مردمی دارد.
وی در تشریح روند افزایش نرخ عوارض آزادراهی گفت: مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، سرمایهگذاران مجاز هستند نرخ عوارض را بهصورت سالانه و با تأیید دولت اعلام كنند. در این چارچوب، تعیین نرخ عوارض یك سازوكار قانونی است و دستگاههای اجرایی نباید از این الگو تخطی كنند، چرا كه در غیر این صورت، هزینههای پروژهها باید از منابع عمومی دولت جبران شود.
دوستی با اشاره به روند افزایش عوارض در سالهای گذشته افزود: در پنج سال اخیر، میانگین افزایش عوارض آزادراهی حدود 15 درصد بوده و حتی در دو سال از این بازه زمانی هیچگونه افزایشی اعمال نشده است. این تثبیت طولانیمدت نرخ عوارض، تأثیر مستقیمی بر كیفیت نگهداری آزادراهها گذاشته و در برخی مسیرها منجر به فرسودگی آسفالت، علائم ایمنی و سیستمهای روشنایی شده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ادامه داد: بر اساس بررسیهای فنی و بهروزرسانی مدل هزینه و درآمد، نرخهای جدیدی برای عوارض آزادراهها پیشنهاد و پس از بررسیهای كارشناسی در كمیتههای تخصصی تصویب شد. در نهایت، میزان افزایش عوارض در برخی مسیرها بین 37 تا 50 درصد تعیین شده است.
به گفته دوستی، تاكنون نرخ عوارض 10 آزادراه جدید ابلاغ و اجرایی شده و نرخ سایر آزادراهها نیز طی هفتههای آینده اعلام خواهد شد.
وی افزود: در محورهایی مانند تهران–شمال، میزان افزایش عوارض حدود 37 تا 45 درصد است و در برخی مسیرها این افزایش به سقف 50 درصد میرسد.
وی یكی از چالشهای جدی در مدیریت منابع آزادراهی را عدم پرداخت كامل عوارض از سوی كاربران عنوان كرد و گفت: بر اساس آمارها، حدود 50 درصد از رانندگانی كه از آزادراهها عبور میكنند، پس از دریافت پیامك سامانه عوارض الكترونیكی، نسبت به پرداخت آن اقدامی نمیكنند. این موضوع باعث انباشت حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان عوارض وصولنشده شده است.
دوستی با اشاره به پیامدهای این بدهی افزود: در صورت پرداخت این مبالغ، امكان بهسازی كامل مسیرها، تكمیل روشنایی، خطكشی و ارتقای ایمنی آزادراهها در سطح مطلوب فراهم میشد. با این حال، تلاش میكنیم از طریق ایجاد سازوكارهای جدید و تعریف گلوگاههای اجرایی، وصول این مطالبات را افزایش دهیم.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با تأكید بر اینكه درآمد حاصل از افزایش نرخ عوارض صرف بهسازی و ارتقای ایمنی مسیرها خواهد شد، تصریح كرد: سرمایهگذاران متعهد شدهاند مبالغ حاصل از افزایش عوارض بهطور مستقیم در بخشهایی نظیر روكش آسفالت، روشنایی تونلها و نصب علائم هشداردهنده هزینه شود تا سطح خدمات آزادراهی بهبود یابد.
وی در پایان با اشاره به توسعه شبكه آزادراهی كشور گفت: ایران امروز در زمره كشورهای پیشرو منطقه در توسعه آزادراهها قرار دارد و با تكمیل پروژههای در دست اجرا، طول شبكه آزادراهی كشور به حدود سه هزار و 800 كیلومتر خواهد رسید. هدف ما گسترش این شبكه همزمان با ارتقای كیفیت خدمات و همترازی آن با استانداردهای روز جهانی است.
برنامه «صبح نو؛ تهران نو»؛ شنبه تا چهارشنبه ساعت 6 تا 8 از رادیو تهران پخش میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی radiotehranplus@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.